K řepě nemůže být nikdo lhostejný, buď ji milujete anebo nenávidíte. Mnoho z těch, kteří řepu nemusí, ve svém dětství okusili prefabrikovanou zavařenou řepu.  Takováto zavařená řepa bez fantazie bývala vnucována dětem i několikrát týdně. I když, ono to zas nebylo tak od věci, protože řepa je velice zdravá.

 

Po pár letech zanevření se opět tato zelenina dostala do popředí. Co za to může? Dozajista i to, že bylo vědecky zjištěno, že řepa výrazně podporuje hubnutí, a tak moderně žijící lidé pijí řepnou šťávu doslova na hektolitry.

 

Tajemství řepy

Řepa k nám dorazila ze Středozemí, kde si na ni pochutnávali lidé již více než před 3000 lety. Řepa se rychle rozšířila po celém světě. Jako lék ji užívali již Římané.

Obsahuje velké množství křemíku, sodíku, draslíku, hořčíku, vápníku, zinku, železa, selenu, jódu, manganu, fluoru, kobaltu, vanadu a lithia. Dále řepa obsahuje vitamín C, E, betakaroten a kyselinu listovou. Tato zelenina dále obsahuje kyselinu jablečnou, vinnou, šťavelovou a citrónovou. Mimo toho pak obsahuje i vlákninu, pektin, betain a antokyany. Všechny tyto látky mají pozitivní vliv na organizmus.

 

Co všechno řepa dokáže

Velké množství křemíku v řepě se podílí na tvorbě vaziva, kostí a pružnost cévních stěn, což mimo jiné také podporuje i regeneraci organizmu a zastavuje stárnutí. Konzumace řepy má také pozitivní vliv na vlasy a nehty. Kyselinu listovou v řepě ocení obzvláště těhotné, lidé s onemocněním srdce a kardiovaskulárního onemocnění. Vláknina vám upravuje vyměšování, podporuje trávicí systém, zabraňuje vzniku zácpy, ale i průjmů, podporuje funkci jater, žlučníku a urychluje metabolismus. Řepa působí preventivně proti vzniku rakoviny, protože obsahuje velké množství antioxidantů. Díky dalším látkám, které řepa obsahuje, jezení této zeleniny podporuje rekonvalescenci po borelióze, podporuje zrakovou ostrost, nervový systém, čistí krev, snižuje cholesterol a cukr v krvi, působí proti skleroticky, podporuje tvorbu inzulínu, pomáhá zvládat menstruaci a klimakterium. Antioxidanty v řepě čistí tělo a snižují radioaktivní účinky. S konzumací řepy by měli opatrně cukrovkáři a lidé s nemocnými močovými cestami.

 

Jak konzumovat řepu

Řepu můžete konzumovat syrovou, kdy je velice chutná v zeleninových salátech, obzvláště v těch, kde je zelí, křen, ořechy, jablky, vařenými brambory anebo s fazolemi. Řepě svědčí majonéza anebo jogurtová zálivka. Tuto zeleninu však také můžete vařit anebo péct. V případě vaření vařte řepu ve slupce a loupejte ji až po uvaření. Hotovou ji nakrájejte a zakápněte citrónem, aby vám příliš neztmavla. Pokrmů z řepy je celá řada, mezi nejznámější náleží boršč, carpaccio, ajntopf, rizoto, guláš, bramboráky a podobně. V případě konzervace ji nemusíte zavařovat nechutně a nudně, jak si pamatujeme z dětství, ale můžete ji nakládat se zeleninou, křenem, celerem, kořenovou zeleninou, zelím, květákem anebo třeba kukuřicí. 

 

S čím je nutno počítat?

  • Řepa při vaření příliš nevoní, ba naopak, pro mnoho lidí doslova smrdí.
  • Silně barví a to všechno, hrnec, oblečení i prsty. Samozřejmě, že tato barva jde špatně dolů.

 

Foto: Pixmac.cz


Jak bude reklama vypadat?
-
Kup si reklamu pod tímto článkem jen za 70 Kč
Zobrazit formulář pro nákup
Share