Obchodníci se nás snaží obalamutit, kde můžou. Neužívají k tomu přitom čistou hru. Věděli jste třeba, že již existuje zcela samostatná věda, která se zabývá tím, jak ošálit zákazníka? S těmito vědomostmi pak působí na naše podvědomí. Pojďte se podívat na to, kde vás prodejci šalamounsky utáhnou na nudli i tam, kde jste nečekali.

 

 

  • Mezi základní obchodní taktiky patří užití žluté a červené barvy k upoutání pozornosti u slev a akcí různého charakteru. To, že na nás barvy působí, není nic nového. Žlutá a červená patří mezi ty nejvíce vnímané. Červená vybízí k akci a vzbuzuje pozornost. Žlutá přitahuje oči, a to i když nechceme.
  • Pokud jste si mysleli, že rozvržení interiéru je dílo nějakého potrhlého architekta, tak vězte, že jde spíše o chytrého stratéga. Všechno má totiž svůj účel. Neustálé přehazování regálů a pro vás někdy nesmyslné uložení sortimentu je zcela promyšlené, aniž byste si to uvědomili, vás tak donutí absolvovat cestu, kterou si obchodníci předem vymysleli. Máte roli potkana v bludišti, který při nákupu zcela běžných potravin musí projít celým obchodem okolo cíleně narafičených lákadel.
  • Všimněte si také, že ve větších obchodů vždy naleznete pekárnu. Tato pekárna, tedy spíše „rozpékárna“ pečiva, se až na výjimky nachází v levé zadní části obchodu. Umístění je zcela strategické, protože vůně pečiva se line přes celý obchod, čímž podprahově působí na naši mysl, vyvolává různé chutě, a povzbuzuje nás v nakupování.
  • Nejinak je tomu i s uložením sortimentu. Až půjdete příště do obchodu, zkuste si povšimnout, že veškeré zvýhodněné nabídky naleznete na levé straně obchodu anebo regálů. Na levé straně také obvykle najdete dražší zboží. 
  • Pamatujte si, že nejdražší zboží naleznete v regále vždy v úrovni očí, co se týče dětského zboží, tak v úrovni očí dítěte. Obchodníci si moc dobře uvědomují, jak těžké je se sehnout, a také že většině lidí se nechce nikam natahovat.
  • Pozor na oční klamy. Už si konečně zvykněte, že v obchodě nikdy není nic tak, jak by se mohlo zdát a při nákupu musíte být bdělí a důkladní. Na obalech je zapotřebí vnímat nejen dobu expirace, ale také drobné texty, které vás informují o skutečném obsahu. Je ošidné si myslet, že větší obal rovná se větší obsah. Obdobně jsou na tom i velké nápisy. V dnešní době není nic nemožné, takže si klidně koupíte pistáciovou tyčinku bez pistácií.
  • Možná jste se již zamýšleli, proč tak velký obchod s mnoha pokladnami „jede“ pouze na dvě pokladny. Ano, třeba je to proto, že nemá prodavačky. Častěji je to ale proto, že šetří na zaměstnávání většího počtu pokladních. Nejvíce však jde o obchodní trik, kdy obchodník využije své poslední možnosti, jak zvýšit svůj prodej. Fronty a znuděné čekání jsou pro prodejce velkou výhodou, protože při lelkování člověk do košíku šoupne i to, co by si nikdy nekoupil. I proto u pokladen naleznete nejvíce zbytečností (nejčastěji celkem drahé sladkosti).
  • Již od dveří je zákazník podprahově manipulován a povzbuzován k prodeji. Mohou za to třeba vůně (pekárny), v nábytku vůně dřeva a dalších přípravků, mohou za to barvy cenovek a velikost písma, ale může za to i hudba, která zvučí nad vašimi hlavami. Vůbec nejlépe na nás působí pomalá relaxační hudba. Pomalá hudba zpomaluje náš nákup a podporuje nás ve větším prohlížení. Vůbec nejlépe lidé nakupují s evergreeny a koledami.
  • Dalším záludným trikem jsou ohromné nákupní vozíky, i proto někde nemají vůbec žádné nákupní košíky. Velký vozík nás nenápadně pobízí, abychom jej zaplnili. Je zjištěno, že jakmile se člověk dostane k polovině, pocit potřeby celého zaplnění velmi výrazně sílí.
  • Pozor si také dávejte na osvětlení, možnost platit bankovní kartou a na tzv. klubové karty. Volba osvětlení je pro prodejce velice důležitá. Významný vliv má nejen odstín světla, ale také úhel jeho dopadu, protože to všechno dokáže udělat výrobek opticky lákavější. Možnost platby kartou představuje ohromné pohodlí, ale také i risk. S penězi v ruce máme jednou dané maximum, které nemůžeme přetáhnout, u karty býváme často benevolentnější, a proto mnohdy utratíme víc, než bychom chtěli. Klubové karty jsou často velkým lákadlem, protože slibují velké slevy a různé zákaznické výhody. Pozor však, s jejich pomocí také budou obchodníci přesně vědět, co a jak často kupujete. S pomocí karty si vás také nenápadně přivážou ke svému obchodu.
  • Pozor na slovo sleva, zdarma, výprodej, akce výhodná koupě, 2+1 a podobně. Ne vždy totiž vás takovýto nákup vyjde výhodněji. Zapamatujte si: NIC NENÍ ZADARMO! Sleva nemusí být sleva, jelikož se často stává, že původní cena bývá často uměle našponovaná. Navíc i skutečná sleva daného produktu nemusí znamenat výhru, protože obchodník si to vykompenzuje jinde. Také výhodné nákupy větších balení nemusí být vždy výhodné, obzvlášť, když sotva za rok spotřebujeme jedno balení (tak co budete dělat se třemi) a podobně.

 

Foto: Lidl


Jak bude reklama vypadat?
-
Kup si reklamu pod tímto článkem jen za 70 Kč
Zobrazit formulář pro nákup
Share